PI - 25 Řešení neshodných výsledků
Za neshodnou práci se na pracovišti považuje práce:
· která není v souladu s definovanými postupy, bez dopadu na výsledky vyšetření (odchylka)
· nebo práce, která vede k vydání nesprávného výsledku (neshoda)
· neúspěch v EHK
Tato pracovní instrukce popisuje konkrétní postup řešení neshody – vydání nesprávného výsledku.
Neshodou tady rozumíme odeslání nesprávného výsledku žadateli o vyšetření. K neshodám může dojít z různých příčin (např. záměna biol.materiálu a žádanky – v laboratoři nebo na oddělení, záměna biol. materiálu při lepení čárových kódů, náhodná chyba při měření, vzduchová bublinka nebo sraženina v biol. materiálu, nepozornost, překlep…).
Hlášení
nežádoucí události : k dispozici v podatelně, tiskopis ONPříbram,
a.s.
Neshodné výsledky podle způsobu nápravy rozdělujeme na dva typy:
A) Neshodná práce, kde opravujeme vydaný nesprávný výsledek v žádance
Když zjistíme, že došlo k neshodě:
· Informujeme příslušného vedoucího úseku nebo jeho zástupce, pokud dojde k neshodě v době pohotovostní služby, informujeme VŠ v nejbližší pracovní den.
Změna původního výsledku provedena dne: DD.MM.RRRR
Původní hodnota stanovení: (název analytu a systému) byla (číselný nebo textový výsledek) (jednotka)
Opravená hodnota: (název analytu a systému) je (...číselný nebo textový výsledek...) (jednotka)".
Důvod: uvedeme důvod změny.
Hlášeno: jméno pracovníka, kterému jsme změnu hlásili a čas hlášení
Změnu provedl: podpis pracovníka, který danou změnu provedl
Př:
Změna výsledku provedena dne: 17.8.2010
Původní hodnota stanovení: PT je 1,1 INR
Opravená hodnota: PT je 1,8 INR
Důvod: záměna biologického materiálu
Hlášeno: VŚ, lab.,. ................ čas 14:20
Změnu provedl: ..........................
· V žádance místo nesprávného výsledku napíšeme náhradní text „chyba“ následujícím postupem
· Žádanku odešleme na oddělení.
Epizoda – žádanka už je v archivu
Postup je shodný jen opravu v archívu provede vedoucí pracovník nebo jím pověřený pracovník se speciálními přístupovými právy.
B) Neshodná práce, kde je nutno vytvořit novou žádanku (došlo k záměně žádanky a biol.materiálu; bylo odesláno více nesprávných výsledků)
Když zjistíme, že došlo k neshodě:
vysokoškolskému pracovníkovi.
Epizoda – žádanka už je v archivu
Postup je shodný jen opravu v archívu provede vedoucí pracovník nebo jím pověřený pracovník se speciálními přístupovými právy.
Neúspěch v EHK
· Prověřit příčiny neúspěchu na vlastním pracovišti
· Kontaktovat produktové specialisty
· Kontaktovat supervizora
· Účast v EHK následujícího cyklu
Neúspěch v VKK
· Prověřit příčiny neúspěchu na vlastním pracovišti
· Překalibrovat příslušné metody
· Kontaktovat produktové specialisty
· Kontaktovat servisní techniky
Hlášení nežádoucí události : k dispozici v podatelně, tiskopis
ONPříbram, a.s.
Autor: RNDr.Soňa Matějková
Marie Pilousková
Jméno
pracovníka |
Datum
seznámení |
Podpis
pracovníka |
Poznámka |
MUDr.Nohejlová Magda |
|
|
|
RNDr.Matějková Soňa |
|
|
|
MUDr.Haintzová Ivana |
|
|
|
Pilousková Marie |
|
|
|
Belšánová Petra |
|
|
|
Přibíková Michaela |
|
|
|
Viltová Jitka |
|
|
|
Krausová Ludmila |
|
|
|
Linhartová Marcela |
|
|
|
Pilecká Radka |
|
|
|
Konrádová Kateřina |
|
|
|
Bc.Pourová Tereza |
|
|
|
Šťovíčková Veronika |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pracovník svým podpisem
potvrzuje, že byl seznámen a porozuměl tomuto dokumentu a zavazuje se jej
dodržovat a naplňovat